The Red Dot - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Tina - WaarBenJij.nu The Red Dot - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Tina - WaarBenJij.nu

The Red Dot

Door: Tina

Blijf op de hoogte en volg Tina

15 November 2013 | Singapore, Singapore

The red dot; bijnaam van Singapore en tevens goede beschrijving van de huidige en hopelijk tijdelijke status van mijn neus. De airconditioning heeft het na 6 maanden eindelijk van mij gewonnen. Ik ben snipverkouden.

Zondagmorgen. Ik ontbijt bij mijn favoriete Franse café met uitzicht op...een tien meter hoge kerstboom vol met engeltjes en rode kerstballen. Het is half november en dat betekent dat mijn opdracht hier er bijna op zit. Over 2 weken ben ik thuis, dat is gek. Ik heb nog 1 week Singapore en nog 1 week Shanghai en dan is het voorbij en woon ik weer gewoon in Utrecht, trek ik mijn winterjas aan en kan ik weer op de fiets naar de bloemenmarkt, met de trein naar mijn werk, doe ik kaarsjes en verwarming aan. En ben ik weer veel dichter bij jullie, dat is het allerleukste!

Donderdag. Ik heb mijn laatste training in Singapore afgerond. Nog 1 dagje hier op kantoor en dan is het klaar in Singapore. Daar moet op gedronken worden hi-ha-ho... We beginnen inderdaad met een glas wijn bij de wijnbar 'om de hoek' met de bedoeling om daarna nog 1 keer Chili-crab te gaan eten. Voor die crab moet ik dus nog een keer terug... Mooie avond met collega's uit Singapore en ook andere kantoren; veel te laat, veel te veel wijn, veel te weinig eten, veel vaker moeten doen!

Vrijdagmiddag. Nog maar net bijgekomen van 'the night before' is er, ter afsluiting van mijn Asia-challenge, een afscheidslunch georganiseerd met het team. Nog maar een keer kip met rijst, maar even geen wijn. Mijn afscheidscadeau is een grote verzameling gezichtsmaskertjes, voetencreme, warmtecompressen etc. om mezelf weer een beetje op te kalefateren na 6 maanden hard werken. Ik krijg ook een dvd van het concert van Big Bang; wow fantastic baby!

Vrijdagavond. Een rustige avond had ik mezelf beloofd. Koffers inpakken. Of toch nog 1 drankje? We belanden weer bij de wijnbar en weer hetzelfde concept. Weer gezellig, weer te laat. Toch had ik het weer niet willen missen.

Dat was mijn laatste week in Singapore. Behalve dat ik druk ben met verzinnen hoe ik mijn leven hier weer in 2 koffers krijg overdenk ik ook de bijna 7 maanden dat ik hier was. Tijd voor een ABC'tje...

A voor de aunties; kleine dametjes van een jaar 55 en ouder. Spreken geen Engels, maar dat stopt ze niet om alles naar hun hand te zetten. We hebben er 2 op kantoor; prachtexemplaren.

B; booking.com bedankt voor de fantastische kans die ik hier heb gekregen!

Bucket list... Altijd iets te wensen overlaten :-)

C voor changi airport, Singapore. Nog nooit zo vaak op een vliegveld geweest en altijd weer even spannend of ze me het land weer in zouden laten. Hoewel 'slechts op bezoek' had ik in de taxi op weg naar mijn tijdelijk appartement toch het gevoel van thuiskomen.

Chinatown. Een van de leukste plekken in Singapore. Lekker rommelig, lekker eten.

Dakterras. Oftewel rooftop bar. Er zijn er vele in Singapore. Ik heb mijn best gedaan.

Esther en Aldona: 2 -bijna- Nederlandse collega's die in Singapore wonen met hun gezin en waar ik zo af en toe mocht aanschuiven in het weekend. Of een ladies night out...

Formule 1; mega-spektakel, mega genoten! (Gelukkig bestaan er oordopjes)

Gardens by the Bay; vooral van afstand bewonderd. Misschien toch nog eens terug...

Hawker center; eten bij kleine food-stalls in een open 'restaurant' gezeten op kleine plastic krukjes. Schuif maar aan. Zo simpel kan het zijn.

I voor India; Little India. Het eten is er heerlijk, maar niet helemaal de plek waar ik me als vrouw alleen op mijn gemak voel. Volgende keer gaan we samen.

Jetlag: vanuit Nederland altijd wel een paar dagen nodig om weer in het ritme te komen, maar dat komt niet alleen door het tijdsverschil het is ook van gezellig met jullie naar weer even wennen in mijn eentje.

Kip met rijst. Zo vaak, zo veel, zo lekker. Maar doe me nu maar weer een bruine boterham met kaas.

Luieren op het strand van Sentosa. Op een bedje in de schaduw van een parasol met een vers watermeloensapje onder handbereik uitkijken over de Strait of Singapore met zijn enorme containerschepen.

Marina Bay; op loopafstand van mijn huis en een plek waar ik graag kwam; muziek bij esplanade in het weekend, toeristen kijken bij de Merlion -symbool van Singapore- of gewoon koffie of lunch met uitzicht over het water.

Nagelstyliste, massage, mijn Chineze kapper. Het waren de verwennerijen van het weekend. Heerlijk!

Oh brrrrrrrr......die airconditioning!

Pulau Ubin; fietsen met Carola! Fijn dat je er was, Carool. Jammer dat we maar zo kort samen konden zijn.

Queenstreet 12; mijn adres van de afgelopen 6 maanden. Appartement in hotel Royal. Vooral de vriendelijkheid van de staff was royal.

R voor 'Regels zijn regels'; niks spontaan, niks flexibel, gewoon overal een regel voor bedenken en als je je daar niet aanhoudt...betalen. Tot dusver ongeschonden uit de strijd. Heb ik nog wat geld over om te shoppen...

Singapore sling; lokale 'limonade', natuurlijk @raffles hotel.

Smakken, slurpen en andere onsmakelijke geluiden. Het ongegeneerd veel geluid maken tijdens het eten is vooral voorbehouden aan de Chinezen, ook in Singapore. Weg eetlust, zo jammer.

Taal of taal-barrière. Meer dan eens werd veel gevraagd van creativiteit om tot gezamenlijk begrip te komen, maar met een lach en wat geduld lukte het meestal wel. En op z'n tijd een bijzondere uitspraak waarvan 'I uglee' (Tokyo) nogsteeds de mooiste is.

Uitgaan. Mogelijkheden te over, maar niet zoveel gedaan. Vaak gewoon te moe na 3 of 4 dagen training geven en dus het bleef vaak bij een (rooftop)terrasje en een drankje...of 2

Vliegen. Ook na de reizen naar Shanghai, Ho chi minh, Bangkok, Tokyo, Shanghai, Amsterdam, Bali, Amsterdam, Tokyo, Siem reap en nogmaals Shanghai kan ik nog maar niet wennen aan dat vliegen...

Water, 2 tot 3 liter per dag. Het houdt je in beweging; watermachine-bureau-toilet, wat dan weer fijn is als de airconditioning op standje 'bevriezen' staat.

Wasgoed op een stokje; altijd weer grappig om de HBD flats met al die stokken met wasgoed te zien.

X voor...? Als iemand iets weet? Ik ken alleen maar leuke dingen die eindigen op een x.

Y... "You, Tina, you..." Robinson; soms ver weg, maar meestal heel dicht bij. Gelukkig. Zo blij dat hij er is <3

Zon en regen! Niet alle dagen zijn even stralend, maar wel altijd 32 graden. Soms tegen het kookpunt aan, meestal hartverwarmend.

Z voor... Zo bijzonder!!!
The red dot; dat klein stipje op de wereldkaart werd een hele grote en waanzinnig mooie ervaring in mijn leven.

  • 16 November 2013 - 15:39

    Robinson:

    You, Tina, you talk to me in ABC!! Very very nice of you. Many to say, many fun when I read your ABC. You had good time?
    Maybe I see you soon?
    Big hug from your Robinson

  • 16 November 2013 - 19:44

    Jolanda:

    Chica! Prachtig verwoord! Het was een genoegen om mee te mogen lezen.
    Ook weer fijn je snel weer hier te zien! X

  • 16 November 2013 - 21:54

    Wendy:

    Z voor "en nu znel terugkomen", tot gauw!

  • 17 November 2013 - 08:53

    Floos:

    Wat een heerlijke afsluiting. Blij dat je weer dichtbij komt. Ik heb je gemist! X

  • 18 November 2013 - 09:43

    Marijke:

    gezellig, ik zal een pakje sneeuw voor je bestellen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tina

Actief sinds 03 Sept. 2006
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 98709

Voorgaande reizen:

02 Mei 2013 - 23 November 2013

The Asia Challenge 2013

29 Juli 2011 - 13 Augustus 2011

Tina-on-Tour 2011

04 Oktober 2006 - 04 April 2007

Tina-on-Tour 2006-2007

Landen bezocht: