Bootje varen, theetje drinken - Reisverslag uit Hangzhou, China van Tina - WaarBenJij.nu Bootje varen, theetje drinken - Reisverslag uit Hangzhou, China van Tina - WaarBenJij.nu

Bootje varen, theetje drinken

Door: Tina

Blijf op de hoogte en volg Tina

25 Mei 2013 | China, Hangzhou

Zaterdag! vroeg op, want ik ga op excursie vandaag. Gisteren al mijn kaartje gekocht en nu verlaat ik met een vaartje van 298 km per uur Shanghai aan boord van de hogesnelheidstrein richting Hangzhou.
Gewapend met camera, lonely planet, zonnebrand en een grote fles water ben ik klaar voor dit avontuur. Het is warm; 34 graden, dus het devies is 'langzaam aan', maar toch wil ik graag snel de hoofdattractie van Hangzhou bereiken; West Lake.
Via de stad, kleiner dan Shangahi maar nogsteeds 6+ miljoen inwoners, eerst richting een prachtig park. Wat een rust! Even geen toeterde auto's en brommers. Hier alleen overijverige politieagenten die hard op hun fluitje blazen als je van plan was om languit op een bankje te gaan liggen. Dat mag dus niet, jammer nou.

West Lake is groot en wordt omringd een lang pad met eindeloze rijen wilgen enj daartussen pagodes en tempels, tegen een achtergrond van groene heuvels; een prachtig uitzicht. Bovendien liggen er diverse eilanden in het meer die met bootjes te bereiken zijn. Een prima plan met dit warme weer, maar eerst een flinke wandeling langs het water. Het huren van een fiets is ook een optie en van harte aangeraden in alle reisgidsen. De meeste verhuurbedrijven hebben echter alleen tandems in het assortiment, beetje onhandig als je alleen op pad bent en geen chinees of andersinds te vinden die een fietsje wil delen. Lopen dus.

Tijd voor pauze plof ik neer op een terras voor een van de dingen waar deze regio bekend om is en kan ik mooi mensen kijken onder het genot van een groot glas met heel veel groene blaadjes; Longjing thee.
Dan toch eindelijk het meer op; er zijn grote boten, maar ook 2- of 4persoonsbootjes met een boatsman die je over het meer roeit. Ik kies voor een grote boot en ga richting het eilandje Xiaoying dat bekend is om 'three pools mirroring the Moon'. Ik zie 3 torentjes in het water, helaas is het voor de maan nog te vroeg dus dat moet ik missen. In het meertje op het eiland zwemmen honderden karpers, die zijn er wel en ze zijn groot! In een uurtje ben ik het eiland rond, waar naast de torentjes, de karpers en een aantal halvemaan bruggetjes de hoofdattractie is om je in een traditioneel chinees kostuum te hijzen en te laten fotograferen. Ik sla even over met deze warmte!
Terug naar de boot en richting een glaasje 'verkoeling' aan de overkant; er valt genoeg te zien langs de promenade, dus daar spendeer ik de rest van de dag.
Aan het einde van de middag weer terug naar het station om op tijd weer terug te zijn in Shanghai. Vandaag zijn 2 oostenrijkse collega's ook gearriveerd en we gaan dumplings eten. Jummie! Wat een fijne dag!

• 26 Mei 2013 - 19:08

Jolanda:

Wat vond je van de thee? Als het dezelfde is die ik denk te hebben gehad: bah! :-)
    Gaaf die bootjes!!
    Xx Jo

• 27 Mei 2013 - 16:22

Leontine Kellaway:

Lieve Tinus,
    Wat een prachtige verhalen weer. Een genot om te lezen . . . en bijna mee te maken hoe jij daar je leven weer aan het inrichten bent.
    'Do what you like and like what you do' is zeker van toepassing!!!
    xxx Leontine