Hupsake - Reisverslag uit Tokio, Japan van Tina - WaarBenJij.nu Hupsake - Reisverslag uit Tokio, Japan van Tina - WaarBenJij.nu

Hupsake

Door: Tina

Blijf op de hoogte en volg Tina

11 Augustus 2013 | Japan, Tokio


"Hupsake" is de aanmoediging waarmee ik mezelf op zaterdag motiveer om op te staan en om, ondanks de hitte, toch iets van deze stad te gaan zien. Japanse collega's hebben hun best gedaan om een to do lijstje voor me te maken, dus gewapend met dat lijstje, 2 liter water en fotocamera ga ik op pad. Ik geniet van de laatste airco-minuten in het hotel en stap dan de alles behalve frisse lucht van Tokyo in. Eerst maar eens een ontbijtje en een vitamine-shotje. Daarna koop ik bij de drogist het beste souvenier van de dag: een mooi lichtblauw handdoekje waar ik de hele dag het zweet mee van mijn hoofd kan wissen. Lekker hoor. Volgende keer investeer ik ook nog in een waaier!
Na het ontbijt ga ik met de metro naar asakusa; het is de laatste halte dus ik kan een hele tijd genieten van het koele en stuk rustigere ritje. Na een half uurtje ben ik er dus hupsake samen met de rest van de toeristen richting de Senso-Ji tempel. Aan het begin van de weg naar de tempel staat de "Thunder gate" waar een grote rode lantaarn in hangt. Mooi, die foto wilde ik graag. Maar, nu ik er toch ben, wil ik de rest natuurlijk ook graag zien, dus door een straatje met aan beide kanten souvenierwinkeltjes richting de tempel. Het is een prachtige tempel, de oudste van Tokyo, met overal de mogelijkheid om jouw geluk en toekomst te beïnvloeden. Er zijn papieren wensen die je aan een rekje kan hangen, kaarsjes die je kan branden, offergeschenkjes die je kan achterlaten, een grote bak waar je -als je echt gelukkig wilt worden- geld ik kan gooien. Vooral dat laatste voelt een beetje als geldklopperij, maar er wordt flink gestort. Ik sla over en kies voor een 'omikuji'. Dat is een geschreven geluksvoorspelling en werkt als volgt; stort eerst geld in een bakje, natuurlijk, pak vervolgens een grote verzilverde cilinder met houten stokjes en schud deze voorzichtig terwijl je jouw wens in gedachte neemt. Door het schudden komt er 1 stokje uit de cilinder met daarop een nummer dat weer correspondeert met een ladekastje.
Ik open de lade met het desbetreffende nummer en daar is mijn geluk. Nieuwsgierig? Ik ook...en gelukkig een Engels vertaling beschikbaar. Een paar highlights:
Your hopes will come true, but you should know about yourself
The person you are waiting for will show around (hihi)
There are no worry about marriage and employment
Met deze nieuwe kennis is het tijd om in de schaduw even bij te komen met flesje water nummer 4. Mijn hoofd is inmiddels net zo rood als de lantaarn bij de ingang en het lichtblauwe handdoekje is inmiddels donkerblauw geworden. Ik vind afleiding in het kijken naar de in prachtige en kleurrijke kimono's gehulde mannen en vrouwen die hier ook hun geluk komen zoeken.
Na de tempel loopt ik naar de denbo-in garden voor nog een zen-momentje en vervolgens naar Hanayashiki, een retro buurtje met oude kermisattracties en veel straattheater. Ik heb bewondering voor de artiesten die in de volle zon hun act opvoeren, maar voor mij te warm. Ik zoek verkoeling in de metro en ga richting Ueno park.
Na een kleine tussenstop voor lunch en een droog t-shirt kom ik in een prachtig park waar de bomen beschutting bieden tegen de zon. Ik loop een rondje om een grote vijver met honderden Lotus bloemen waartussen enorme karpers en schildpadjes zwemmen. Een Japanner legt het tafereel vast op een schilderijtje, ik maak een foto. Na een drankje op het terras van park café houd ik het voor gezien. Ik ga terug naar het hotel, maar niet voordat ik een foto heb gemaakt van de Shibuya crossing, de drukst kruising in de wereld. Het is niet eens de drukste tijd van het jaar en zelfs nu steken honderden mensen tegelijk over. Indrukwekkend.
Ook zondagochtend staat er weer een heiligdom op het programma; de Meiji Shrine. Dit altaar ligt in een bos dat verkoeling biedt tijdens de weg er naar toe, maar desalniettemin blijft het veel te warm. Mijn bezoek is daarom kort en helaas mis ik het zien van een traditionele bruiloft waar deze plek bekend om staat. Volgende keer dan maar. Na 2 uur ben ik weer terug in het hotel om mijn koffer op te halen, want het is tijd om weer naar 'huis' te gaan, maar eerst nog even een verkoelend drankje met collega Niki en haar man. We bewaren dat traditionele Japanse drankje voor de volgende keer als ik terug ben voor meer training en meer sightseeing!

Om 18:00 vertrekt mijn vlucht richting Singapore. De vlucht van 7 uur wordt een aaneenschakeling van turbulentie, dus van lekker slapen komt niks. "there is a little bit of worry about the traveling" stond ook nog op mijn blaadje met good fortune. Nou, dat klopt in ieder geval, dus dan zal het met de rest ook wel goed komen. (Hihi)

We schudden en schommelen nog even verder en doen nog maar eens een luchtzak; hupsakeeeee!

  • 15 Augustus 2013 - 16:42

    Marijke:

    ze gaan net zo lang door met schudden en schommelen tijdens jouw reizen over zee, over land en in de lucht totdat je nergens meer bang voor bent!

  • 15 Augustus 2013 - 16:50

    Tina :

    ha Marijke, zou toch leuk zijn als dat eens ging lukken! Maar ik leer veel hier :-)

  • 18 Augustus 2013 - 09:06

    Wendy:

    Like!

  • 20 Augustus 2013 - 14:39

    Nicole:

    Heerlijk!!
    Eins,zwei, hupsakei-erbij of anders gezegd weer eventjes 'erbij-op-je-schouder'-gevoel. LIKE!

    Enne...'Your hopes will come true, but you should know about yourself '...hihihi

  • 20 Augustus 2013 - 19:45

    Robinson:

    You, Tina, you have recieved special wishes! I will be waiting around!!

    Big hug from your Robinson

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tina

Actief sinds 03 Sept. 2006
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 98733

Voorgaande reizen:

02 Mei 2013 - 23 November 2013

The Asia Challenge 2013

29 Juli 2011 - 13 Augustus 2011

Tina-on-Tour 2011

04 Oktober 2006 - 04 April 2007

Tina-on-Tour 2006-2007

Landen bezocht: