Goodmorning Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tina - WaarBenJij.nu Goodmorning Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tina - WaarBenJij.nu

Goodmorning Vietnam!

Door: Tina

Blijf op de hoogte en volg Tina

16 Februari 2007 | Vietnam, Hanoi

Na een rustige vlucht van 3,5 uur land ik op dinsdagochtend op Noi Bai Airport -Hanoi, Vietnam- na het comfortabele Australie, nu eindelijk Azie. Maar, wat nu?
Eerst maar eens kijken of ze hier een geldautomaat hebben... ja, hoor 4 op een rij! Ik voel me rijk als de miljoenen de machine uitrollen. Hoewel 1,600,000 dong 'maar' 100 $US is, is het genoeg om de eerste dagen ruimschoots mee vooruit te kunnen. Vooruit dan maar; van het vliegveld naar de stad, maar hoe? Een vriendelijke vietnamees trekt aan m'n mouw 'you come, I take you to bus, no problem'. Ik moet lachen, zeker als de 'local bus' komt voorrijden. Voor 5000 dong mag ik instappen en voor nog eens 5000 dong mag m'n rugzak ook mee. Ik ben de attractie van de bus en de stoel naast me is nooit leeg. Vanuit hun ooghoeken kijken ze me aan, degenen die engels spreken willen weten waar ik vandaan kom. Holland = Amsterdam, Van Basten en van Nistelrooij. Grappig! We gaan op weg; het is chaos en herrie alom; overal heel veel scooters en brommers die elkaar luid toeterend ternauwernood ontwijken; hoe ga ik dit overleven? Mijn redding bevindt zich in de bus en werkt in een hotel in het Old Quarter. Er is nog een kamer vrij en hij zal zorgen dat er iemand is die me ophaalt van de bushalte... hoera... totdat blijkt dat mijn lift naar het hotel een scooter is! Balancerend met een rugzak van 18 kilo op m'n rug hou ik mij stevig vast aan de jonge chauffeur -het moet er hilarisch uit gezien hebben- en bereiken we veilig het hotel. Ik check in in een kamer voor mij alleen -eindelijk weer eens- en geniet van alle luxe; schoon linnen, handdoeken, zeep, tandenborstelsetje, tv en zelfs een fohn. En dat alles voor maar een paar dollar; blij! :)
Het hotel blijkt ook tours te boeken dus ik bestudeer het aanbod en besluit tot Halong Bay. Vertrek morgen; 2 dagen en 1 nacht op een boot. Nu eerst maar de omgeving van het hotel verkennen. Vlakbij is het centrale punt van het Old Quarter; het Hoan Kiem meer. Om er te komen moet ik door een wirwar van kleine straatjes met aan beide zijden winkeltjes, eettentjes, hotels, travel agents. Wat een herrie, wat een drukte, wat een geuren, wat een mensen, wat heerlijk!
Bij een groot kruispunt moet ik wel even slikken; hoe kom ik hier aan de overkant? Als er al stoplichten zijn, dan worden deze volledig genegeerd en ik snap al helemaal niet waarom iemand de moeite genomen heeft hier een zebrapad aan te leggen... Ik sluit dus maar aan bij een aantal locals en doe wat zij doen; langzaam lopen zodat de scooters mij kunnen ontwijken. Echt comfortabel voelt het niet, maar ik kom veilig aan de overkant :-) Ik loop een rondje om het meer, drink een cola'tje en na een vroeg diner ga ik terug naar het hotel om m'n tas te pakken voor Halong Bay. Met de buzz van de straten ver beneden me val ik in slaap; ik ben een blij mens :-)

Woensdag - Halong Bay
Vroeg wakker – ik word om 07:30 opgehaald voor het 2-daags Halong Bay avontuur. Ik ben de laatste; het busje is al gevuld met Australiers (de leukste vind je écht buiten Australie!) en een Iers echtpaar. De gids vertelt ons dat we over 3,5 uur in Halong Bay zullen arriveren; sit back & relax, dus! Luid toeterend gaan we op weg; het is een drukte van belang, want iedereen bereidt zich voor op het Tet-festival (Chinees nieuwjaar). Dit belangrijkste evenement van het jaar vindt aanstaand weekend plaats; ik ben gelukkig op tijd weer terug in Hanoi om dit feestje mee te vieren.
Rond 12:00 komen we -samen met honderden andere toeristen- aan in Halong Bay en moeten we allemaal ons plekje zien te vinden op de tientallen boten. Chaos is wederom het woord dat de toestand hier het beste beschrijft en we klimmen via 5 andere boten naar onze eigen jonk :-)
We krijgen nog wat extra gasten aan boord; 5 amerikaanse jongens en Heidi en Darren ‘Tiger Woods’, een engels stel. Als we kompleet zijn varen we uit en wordt de lunch geserveerd; rijst, gestoomde groente, springrolls, vis, nog meer rijst, vers fruit. Heerlijk! Daarna inchecken in onze hutten; ik heb er één voor mezelf mét een groot bed... het is tenslotte Valentijnsdag, dus je weet maar nooit ;-)
Op het zonnedek is het goed toeven, alleen de zon laat zich niet zien; het is een grijs wolkendek -zeer gebruikelijk voor de tijd van het jaar en een beetje jammer- maar temperatuur is prima; 26 graden. De eerste stop zijn de limestone grotten; we klimmen van boord en 200 traptreden op naar de ingang van de grot. Immens en indrukwekkend! We hebben een uurtje om rond te lopen en daarna terug aan boord voor borreltijd, maar niet teveel drinken want we moeten nog in een kayak. Ik deel de mijne met Gareth -één van de Amerikanen- en we peddelen tussen enorme rotsen naar de prachtigste plekken; sprakeloos! In het schemerdonker weer terug naar de boot die voor anker ligt in de baai waar we de nacht zullen doorbrengen. Wat een mooie plek! Na een heerlijk en gezellig diner gaat om 22:30 letterlijk en figuurlijk het licht uit. Ik slaap in mijn grote bed en word slechts 1 keer gewekt; Wodan voert rond 5 uur een licht- en dondershow op 'Ik & boten' het blijkt wederom geen gelukkige combinatie, maar de regen is gelukkig opgehouden als ik rond 07:30 m'n bed uitkom. Zelfs de zon laat zich voorzichtig zien :-) We varen langzaam terug naar de haven van Halong en zijn voor een late lunch weer terug aan de wal. Op de terugweg in het busje vallen we moe en voldaan allemaal in slaap. Als ik aan het einde van de middag weer 'thuis' ben ga een blokje om 'even de benen strekken'... Ik kom echter niet zo ver want er wordt -lokaal gebrouwen- bier gedronken op de hoek van de straat. Het is een verzamelplaats van backpackers die onder het genot van een drankje de straattafrelen gadeslaan. Op een soort kleuterstoeltjes met idem tafeltjes raak ik in gesprek met Aussies James en Liz. We gaan samen naar het Waterpuppet theatre; een uurtje 'poppenkast in het water' met live Vietnamese muziek; grappig! Ter afsluiting van deze mooie dag drinken we nog een biertje. Als ik uiteindelijk in bed lig draait de hele wereld harder dan ik hebben kan ;-) en morgen is het Tet-festival... hoera, weer een feestje!

  • 16 Februari 2007 - 11:11

    Liek:

    heey Tina,
    lekker genieten he!!!!
    superrrrrrrrrrr
    is heerlijk om een beetje met je mee te reizen :)

    veel plezier in vietnam

  • 16 Februari 2007 - 12:26

    Tamara:

    Klinkt weer goed daar in vietnam! Is weer hele andere koek dan Australie en Zuid-Amerika, en dan te bedenken dat je nog ruim 2 maanden te gaan hebt!! Heerlijk! Have fun!

    Groetjes

  • 18 Februari 2007 - 13:17

    Gaabs:

    Bruisend geheel daar zeg! Ik dacht dat ik Napels al gek werd van de mensen en sjoef sjoef scooters, bij jou klinkt het in het kwadraat. Alvast een gelukkig nieuwjaar zeg ik dan vanuit een altijd bruisende "In de vergulde Sambucca".

  • 18 Februari 2007 - 20:25

    Diana:

    Hey.. Jij hebt dat goed uitgekiend Tinus. Ik ga zo meteen hier in NZ Chinese New Year vieren. Da's 2 weken lang feest! Lekker veel rood dragen, brengt geluk.

    Veel plezier!

  • 18 Februari 2007 - 22:52

    Elvira:

    Happy Chinese New "Year of the Pig"! (wat we daar nu weer mee moeten?)

  • 19 Februari 2007 - 22:32

    Floos:

    Hé Tinus,
    Klinkt goed deze stop! Misschien zit er nog een leuke groenteboer bij?
    liefs,
    Floos

  • 20 Februari 2007 - 23:03

    Paul Parisien:

    Nu je in Azie bent, ga je dan ook het verhaal vertellen van de verdwenen gouden tulp......of de verdwenen vegulden sambuciaan?????

    Het verhaal moet wel goed aflopen hoor met prinsen op we paarden en een......ze leefden nog lang en gelukkig!!!!!!

    Anders wordt het toch die lekkere Boliviaan met zijn gashendel. (Ben je daarvoor de hele wereld rondgereisd :( )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Tina-on-Tour 2006-2007

Recente Reisverslagen:

29 Juli 2007

The best of...

05 April 2007

tina-is-thuis.nl

03 April 2007

Oh man, Oh maan, Oman

03 April 2007

Size does matter

02 April 2007

Mooi pakkie
Tina

Actief sinds 03 Sept. 2006
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 98763

Voorgaande reizen:

02 Mei 2013 - 23 November 2013

The Asia Challenge 2013

29 Juli 2011 - 13 Augustus 2011

Tina-on-Tour 2011

04 Oktober 2006 - 04 April 2007

Tina-on-Tour 2006-2007

Landen bezocht: