Some like it hot - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tina - WaarBenJij.nu Some like it hot - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tina - WaarBenJij.nu

Some like it hot

Door: Tina

Blijf op de hoogte en volg Tina

12 Maart 2007 | Thailand, Bangkok

Bangkok is heet; iedere dag ruim 35 graden en spicy food! Hoe heter hoe beter???

Dinsdagavond laat land ik in deze 'city of angels' -Bangkok dus- en ben benieuwd wat en vooral wie deze stad en dit land me zullen brengen. In ieder geval 1 nieuwe vriendin; Kate (UK) spreekt me aan op het vliegveld -of ik al een kamer heb geboekt? 'Nee, dat doe ik nooit van te voren' en dus delen we samen een taxi naar de stad en gaan op zoek naar een bedje. We vinden een hotel midden in de stad, drinken nog een drankje en wisselen reisverhalen uit. Vandaag is haar 3e (!!!) camera gestolen; het kan dus altijd erger :-(
Na een goede nachtrust gaat Kate haar eigen weg en ga ik op zoek naar een ander hotel; in de wijk Banglaphu nabij Khao San Road 'de hippie/backpackers wijk' vind ik wat ik zoek; een schoon hotel mét een zwembadje op het dak :-) De rest van de dag breng ik door op terrasjes en in het zwembad; even rustig wennen aan de hitte en hectiek én genieten van mijn laatste dagje alleen, want morgen komt Angelique.

Donderdag is het vroeg op; ik ga Angelique ophalen van het vliegveld. Ze landt om 07:30 -mooi op tijd- na 11 lange uren in het vliegtuig. Nog een beetje gaar van haar reis zitten we om 10:00 op een terrasje aan het ontbijt. Het wordt weer een rustige dag; beetje rondlopen, terrasje, vroeg naar bed, want vrijdag is het tijd voor actie!

Iets later dan gepland (nog even wennen aan een plan voor 2) gaan we om 09:00 -na een ontbijt met bruin (!!) brood- richting het Grand Palace en de meest indrukwekkende Wat.... Wat, wat is dat?
Een ‘Wat’ is een tempel met bijbehorend klooster. De Wat die wij bezoeken is Wat Phra Kaew, ook bekend als Temple of the Emerald Buddha. We zijn niet de enige die deze tour op het programma hebben staan; busladingen vol worden uitgeladen en 'bestormen' met ons de ingang. Door de poort gelopen staan we oog in oog met enorme stupa in goud -heel veel bling, bling- tempels, prachtige mozaieke pilaren en offerplaatsen. Overal waar je kijkt is het prachtig en indrukwekkend groot en mooi en... warm! Tempels alleen te bezoeken in lange broek en shirt met lange mouwen loopt het zweet inmiddels in straaltjes over onze rug, maar we houden vol!
Na 2,5 uur hebben we het wel gezien; tijd voor verkoeling en een drankje aan het water; de Chao Phraya River. We worden direct 'aangevallen' door slimme verkopers die ons wel een boottochtje willen laten maken. Al snel blijkt dat ook hier de prijsverschillen enorm zijn en we de cursus 'onderhandelingstechnieken' in praktijk kunnen brengen. Voor de helft van de aangeboden prijs willen we wel, maar later op de dag. Eerst nog maar een Wat; de Wat Pho met de liggende buddha; 46 meter lang, 15 meter hoog (bepaald geen watje dus), en helemaal van goud –wauw! Na deze overvloed aan buddha's denken we vol goede moed ook nog 'even' naar ChinaTown te lopen, maar dat valt wel tegen. Inmiddels hebben we ook behoorlijke trek gekregen en belanden in een lokaal thais restaurantje voor een lekker soepje met 'vreemde ballen'. Het blijkt toch vis in plaats van de koeien-ogen... pfff gelukkig! Na nog een klein rondje ChinaTown vinden we een tuk-tuk die ons terug zal brengen naar de steiger voor ons boottochtje... ja, ja!
Les 1 in Bangkok; vertrouw nooit een tuk-tuk want... je komt dus niet waar je zijn wilt. We komen wel bij een steiger, maar de bootverhuurder blijkt een goede vriend van de bestuurder van de tuk-tuk. Verrassend! We onderhandelen weer gezellig over de prijs en hebben uiteindelijk een longtail boot voor ons tweeen. Doel bereikt! We varen over de rivier en de khlongs (zijriviertjes) en zien huizen op palen, nog meer tempels en Wat's en stoppen uiteindelijk bij een snake-farm. Het hoort erbij... dus bekijken we de slangen-show en hangen allebei een python om :-) brrrr... groot en glad, maar als dit de enige keer is dat ik slangen zie in Thailand vind ik het best. Bij zonsondergang zetten we uiteindelijk weer voet aan wal en vinden een taxi die ons naar het hotel terug brengt. 's Avonds hebben we nog energie voor een rondje Bangkok nightlife, en dan uiteindelijk weer lekker tukken. Het was een lange hete dag!

Zaterdag staat en niet zo veel op het programma; we vertrekken vanavond met de trein naar Chiang Mai. Na het ontbijt komt Angelique bekenden tegen uit Woerden en we wisselen reisverhalen uit onder het genot van een vers watermeloen-sapje. 's Middags lopen we nog een rondje Khao San Road en plonsen dan nog maar eens in het zwembad voordat we straks die warme trein in gaan. Als Angelique het gevecht met haar rugzak heeft gewonnen zijn we klaar voor de reis die ons naar het noorden van Thailand -en hopelijk meer verkoeling- zal brengen...

• 12 Maart 2007 - 12:32

Gaab:

Hé Tinus, geinig verhaal weer. Watten, vreemde ballen en heet weer! Mooi dat het weer genieten geblazen is. Hier in het Utrechtse hebben we weer een veelbelovende dag, zon schijnt heerlijk, graadje of 16, het gaat dus de goeie kant op. Ik denk...terras, maar denk dat kantoor daar anders over denkt. Veel plezierrrr daar!!! Kussie Gaab

• 15 Maart 2007 - 11:30

Liek:

heey tina , je maakt het het thuisfriont wel zwaar he zo met je fantastische verhalen.
    geweldig om te lezen.

liefsliek

• 16 Maart 2007 - 23:34

Jolanda:

Wow, ziet er geweldig uit! Enjoy! Liefs, Jo.